Wat is het verschil tussen opruimen en organizen?

Hi, ik ben Nicole Schmitz, professional organizer en jouw gids naar minder spullen en meer leven. Graag help ik je naar een troepvrij en slim georganiseerd huis.

Ben jij voor je gevoel continue aan het opruimen? En lijkt niemand in huis ooit wat terug te leggen op zijn plek? Begin dan vandaag nog met je huis slim organizen en werk toe naar een situatie waarin je nooit meer hoeft op te ruimen. In deze blog leg ik je graag uit wat het verschil is tussen opruimen en organizen.
magneetplek

Door telkens opnieuw op te ruimen doe je in feite aan symptoombestrijding, waardoor je voor je gevoel altijd aan het opruimen bent. Je pakt namelijk het probleem niet aan en bent je wellicht niet eens bewust van de oorzaak. Als je eenmaal het verschil tussen opruimen en organizen weet (en toepast), hoef je nooit meer op te ruimen, maar ben je alleen nog maar aan het terugleggen.

Magneetplekken aanpakken

De welbekende rommeltjes onderaan de trap, de stapels papieren op de hoek van de eettafel of de kleding over je bureaustoel. Het zijn slechts enkele voorbeelden van die plekken in huis waar rommel zich als vanzelf lijken op te stapelen. Zonder er bij na te denken ruim je ze op, om vervolgens enkele dagen later opnieuw op te ruimen. Maar wat als je nou wel eens goed nadenkt over het ontstaan van deze zogeheten “magneetplekken”?

magneetplek
Magneetplek op de keukentafel

Met organizen pak je de kern van het probleem aan

En dat is waar het organiseren van je huis om de hoek komt kijken. Bij organizen creëer je een handig systeem voor je spullen en richt je je spullen functioneel in.

Door jezelf WAT-WAAROM-WAAR-WELKE vragen te stellen krijg je een goed overzicht van hoe jij je spullen het beste kan organiseren. Hierdoor maak je je spullen toegankelijker en makkelijker vindbaar. Op deze manier hoef je voortaan niet meer op te ruimen, maar ben je enkel nog spullen aan het terugleggen op hun vaste plek.


“Being organized is being in control”

De meerwaarde van een professional organizer in de praktijk

Zo heb ik ooit een dame geholpen die bijna dagelijks de haarborstel op tafel vond en deze telkens netjes weer opborg in de badkamerlade. Door de vraag te stellen WAAROM die borstel iedere keer weer beneden lag, bleek het antwoord dat haar puberdochter graag haar haren beneden borstelt alvorens de deur uit te gaan. De oplossing bleek simpel door de aanschaf van een tweede haarborstel en een opbergmandje. Bij de garderobe in de hal hebben we een plekje gecreëerd voor het opbergmandje, zodat dochterlief daar naar hartenlust kan borstelen zónder de haarborstel vervolgens te laten slingeren beneden.

Of bijvoorbeeld “WAT is de beste manier om je kleding op te hangen die je prima nog een dagje aan kan”? Die plek is niet over die leuke stoel in je slaapkamer. En ook niet over de rand van het bad en al zeker niet op de grond. Een kledingrek of kapstok zou uitkomst kunnen bieden. Met twee leren riemen en een houten stok kun je al een heel stijlvol kledingrekje maken. Of je hangt je gedragen kleding binnenstebuiten terug in de kast. Zo zie je in één oogopslag welke kleding je al eens gedragen hebt. Met een overzichtelijke kledingkast begin je je dag namelijk meteen met een lach op je gezicht.


Hang gedragen kleding op in je slaapkamer

DE ESSENTIE VAN ORGANIZEN

Iedere ruimte in huis zou je een fijn gevoel moeten geven. Vanuit mijn passie voor opruimen probeer ik mensen dan ook een ultiem gevoel van woongeluk te laten ervaren. De essentie van organizen is namelijk dat het je veel meer brengt dan alleen een opgeruimd huis. Hier lees je welke voordelen het goed organiseren van je huis je allemaal kan opleveren.

Wil je graag aan de slag, maar weet je niet waar of hoe te beginnen? Laat mij dan jouw gids zijn naar een troepvrij en slim georganiseerd huis.

"Inspiratie"

Hoe ga ik te werk?

En hoe ervaren mijn klanten hun woongeluk? Je leest het hier in enkele van mijn afgeronde projecten. In mijn blogs deel ik graag mijn beste tips en inspiratie voor woongeluk.