Als professional organizer leg ik mijn klanten graag uit wat het verschil is tussen opruimen en organizen. Opruimen is wat mijn klanten altijd deden; het uitzoeken en vervolgens opbergen van rommel op een plek uit het zicht. Met opruimen breng je korte termijn orde aan, maar verval je na verloop van tijd in dezelfde chaos. Door te organizen hoúd je je kasten ook opgeruimd en overzichtelijk. Zeker bij ruimtegebrek is het belangrijk goed na te denken over de indeling van je kasten.

Organizen gaat over inzicht krijgen en over routines en systemen. Onlangs mocht ik José helpen met het organizen van haar spullen.

Ruimtegebrek

Door ruimtegebrek voelde José haar appartement nooit opgeruimd en dit zorgde voor een onrustig gevoel bij haar. Twee jaar geleden verhuisde José van 69 samen met haar man naar een benedenwoning van 100 m². Van vier slaapkamers gingen zij naar twee slaapkamers en van garage en kelder naar enkel een tuinhuisje. Uiteraard hadden zij vóór verhuizing destijds al het nodige uitgemest, maar met vele hobby’s en liefde voor doe-het-zelven bleven er genoeg spullen over. Het voelde daardoor als een onmogelijk taak om de beperkte kastruimte opgeruimd en overzichtelijk te houden.

In 3 stappen hebben we haar kasten functioneel ingericht:

  1. Kritisch kijken naar wat je hebt
  2. Goed nadenken over de beste opbergplek
  3. Kies de juiste opbergers

logeerkamer inrichten
Deze hoek in de logeerkamer stond vol met speelgoed voor de kleinkinderen. Die verhuisden we naar een opbergkist buiten onder de overkapping.

Kritisch kijken naar wat je hebt

Spullen wegdoen is zeker niet het einddoel van mijn opruimsessies. Maar wanneer de klant ruimtegebrek ervaart is het wel verstandig om extra kritisch te kijken naar je spullen. José had in het verleden regelmatig geprobeerd haar kledingkast uit te mesten. Kledingstukken waar ze over twijfelde belandden dan toch weer vaak terug in de kledingkast. Door samen met haar op te ruimen en het einddoel voor ogen te houden werd het voor José een stuk makkelijker om keuzes te maken.

De volgende vragen helpen je bij het opruimen van je kleding:

  1. Heb ik dit het afgelopen jaar gedragen?
  2. Kan ik dit item op minimaal 5 manieren combineren?
  3. Zit het lekker?
  4. Is de pasvorm en de stof nog wel mooi?
  5. Zou ik dit morgen aan willen trekken?

En de allerbelangrijkste vraag is “word ik er blij van?”. Na onze sessie samen had José een overzichtelijke kledingkast vol kleding die ze graag draagt én blij van wordt.

Denk goed na over de beste opbergplek

De grote kledingkast in de logeerkamer werd gebruikt als bergruimte voor o.a. reistassen, spelletjes en speelgoed voor de kleinkinderen en bad- en bedtextiel.

logeerkamer inrichten
Na onze opruimsessie is dit weer echt een logeerkamer en niet langer opslagkamer

  1. Door de kastruimte in de badkamer logischer in te delen konden we het badtextiel verplaatsen naar de badkamer, de plek waar de handdoeken ook gebruikt worden.
  2. Het beddengoed verhuisde naar de kast in hun eigen slaapkamer, omdat daar ook veel ruimte was vrijgekomen.
  3. Hierdoor konden we alle spelletjes en klein speelgoed clusteren op één plek in de kast in de logeerkamer en lag dit niet langer, verspreid door meerdere kastjes in huis, opgeborgen.
  4. Reistassen en –koffers worden vaak maar eens per jaar gebruikt. Om ruimte te besparen hebben we deze als matroesjka’s in elkaar opgeborgen.

Kies de juiste opbergers

Hangend neemt je kleding de meeste ruimte in beslag. Toch ben ik er geen voorstander van om kleding helemaal niet meer op te hangen. Kleding zoals blousjes en blazers blijven toch echt hangend het mooist. Al de rest vouwen we wel op. Hierbij gebruik ik voor tops, t-shirts en dunne truitjes de Konmari vouwmethode. Je vouwt je kleding dan tot rechtopstaande pakketjes en bespaart zo enorm veel ruimte én je hebt veel beter overzicht op wat je hebt. Want in plaats van te stapelen leg je de pakketjes achterelkaar in een mandje. José is inmiddels helemaal fan van deze methode.

Konmari vouwmethode
Konmari vouwmethode

De logeerkamer stond vol met groot speelgoed voor de kleinkinderen, zoals een hobbelpaard en een loopfietsje, maar ook een kinderstoel en autostoeltje. Spullen die je als oma en opa graag in huis wilt hebben als de kleinkinderen op bezoek komen. Maar zonder vaste oppasdag heeft José deze spullen zeker niet wekelijks nodig. Mijn advies was dan ook om de grote items in een dichte bak buiten onder de overkapping op te bergen. Haar handige man is toen meteen aan de slag gegaan en heeft een geweldige opbergkist gemaakt van pallethout. Nu is de logeerkamer weer echt een logeerkamer en vrij van losse spullen op de grond.

DIY opbergkist speelgoed
DIY speelgoed opbergkist van pallethout

Organizen kost tijd, niet organizen nog veel meer tijd

Het mooiste compliment dat José mij na afloop kon geven is zeggen dat ze weer toekomt aan ontspannen een boek lezen. Hier had ze voorheen de rust niet voor en gunde zichzelf er bovendien de tijd niet voor. Ze stond altijd aan en had het gevoel altijd iets te moeten. Het inschakelen van  professionele hulp is voor haar de investering zeker waard geweest. Een opgeruimd huis levert echt een opgeruimd hoofd op.

_____________________________________

“Nicole is precies dat duwtje in de rug geweest dat ik nodig had. Alleen lukte het mij nooit om echt door te pakken. Met de hulp van Nicole heb ik grote stappen kunnen nemen, waardoor mijn kasten nu ook opgeruimd blíjven. En niet alleen mijn kasten. Nicole heeft bruikbare tips gegeven voor het hele huis, waar ik zelf verder mee aan de slag ben gegaan. Ik heb nu eindelijk de rust gevonden om weer een boek te lezen!” – José van Helden